maandag 25 juli 2011

Eend

Eend
Eend is de vriendin van Kikker. 
Samen beleven ze heel veel avonturen in veel boeken.
 Ik heb eend gehaakt met haaknaald 2,5. 

Eend
Kleuren katoen:
Wit en Oranje.
 
Zwarte kraaltjes voor de ogen.

V = vasten
HV = halve vaste
ST = stokje
HST = half stokje
L = Losse
M= Meerderen dat is 2 vasten in één V.
Sam= Minderen twee vasten worden één V.
vasten tot eind= in elke vaste een vaste tot weer bij de eerste vaste bent.
 

Hoofd en lijf. Met Wit.

Deel A. Hoofd en hals.
1. MR 6V. (6 V)
2. In elke V 2 V. (12 V)
3. 4x M, 8 vasten.(16 V)
4. Haak 16v (16V)
5. 1V, Sam,Sam, 11V. (14V)
6. 1V, Sam,Sam, 9V (12V)
7. Haak 12 v (12 V)
8. Haak 12 v (12 V)
9. Haak 12 v (12 V)
10. Haak 12 v (12 V) hecht af.

Deel B. (lijf/ staart)
1. Haak 12 L, haak met een hv in de eerste losse een ring van de ketting lossen.
2. Haak 12 vasten op de ring.
3.  5M, 6V, 1M (18V)
4. 8M,10V. (26V)
5. 5 V, HST, 5xST,HST,14V. (26V)
 
6. Haak 26V. (26V)
7. 5V, HST, 5xST,HST,14V. (26V)
8.13x Sam. HV+af hechten.
 

Naai deel A (toer 10)  en B (toer 1) op elkaar zodat er één lijfje ontstaat, Let er op Dat het bolle gedeelte van het hoofd van eend en het lijf goed boven elkaar zitten. Zie  afbeelding onderaan het patroon. 


Staart. Met Wit.
1. MR 6V. (6 V)
2. V,V,M,V,V,M. (8V)
 
3. V,V,M, M,V,V,M, M. (12V)
4.12V. (12V) afhechten.
 
Vouw de staart dubbel en maak het vast aan het lijfje.
 

Voet. 2X Met oranje.
1. 8 L
2. 1 hv in de 2e
 van de naald, hst,hst,hst, hv. Afhechten.

Snavel. 2X Met oranje.
5L, HV in 2e
 van de naald, V,V, HST+ST.

Vleugels 2X Met Wit.
6L, HST in 2e
 van de naald, 4x ST, HST in de laatste losse. Af hechten.

Het lijf, deel A en deel B.




18 opmerkingen:

  1. Ahh, Kikker is niet meer alleen! Heb je weer leuk gedaan. Nu zal de rest vast ook nog wel komen (hint, hint) hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat maak jij toch steeds leuke dingetjes
    je kikker en eend vind ik helemaal geweldig gewoon,
    complimenten hoor
    wat zullen de kids op kijken als je die achter het boek vandaan tovert!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ahh geweldig! Deze ga ik binnenkort maken, zullen de kindjes in mijn stageklas super vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heej Annemiek,
    Ik ben eend aan het maken, alleen nu lijkt mij de staart een beetje vreemd te gaan. Want bij mij is het een rondje en bij jou lijkt het alsof hij dicht is.
    Dit heb ik nu: http://img839.imageshack.us/img839/3708/img1131ne.jpg
    Hoe krijg ik mijn staartje nou net als de jouwe?
    Liefs Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ juf Chantal.
    Je je hebt de staart goed gehaakt. Je moet het dubbel vouwen en dan vast maken aan het lijfje. Het is al een beetje een "ovaal-rondje".

    ik zal het aan passen in het patroon. :)
    Ik ben nieuwschierig naar het resultaat!!
    Groetjes, Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heej!
    Super bedankt!!
    Hij is af!
    Hij staat op mn site.
    Ik ben heel erg blij met het resultaat!
    Heel erg bedankt voor je patroon, hij is echt heel leuk!
    Liefs Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dag Annemiek. Na de kikker maak ik nu ook de eend, maar heb een probleempje! Snap niet goed wat je bedoeld met "haak 5 vasten, en ga dan door met toer 12"... Kun je eventjes verduidelijken aub? Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook bij rij 14 lijkt het totaal aantal steken niet te kloppen...?
      Wil niet moeilijk doen hoor, maar ik geraak er gewoon niet uit! Groetjes, lies

      Verwijderen
    2. Hallo Lies,

      Toer 14 klopt idd. niet. Ik heb toer 14,15 en 16 aangepast.

      Tussen toer 11 en toer 12 haak je 5x een vaste in 1 vaste. Dit doe je omdat je anders de staart scheef gaat zitten. Wanneer je de 5 V hebt gehaalt , start je met toer 12. Dus met 1M.

      Begrijp je het? Anders gerust reageren!!
      Ik vind het super dat je de patronen zo goed volgt, dan komen ze goed op mijn blog ook voor andere mensen die het willen haken. Dus geen probleem hoor!!

      Groetjes, Annemiek

      Verwijderen
    3. Geweldig Annemiek! Nu snap ik het! Als ik nog foutjes of onduidelijkheden tegenkom, dan laat ik het weten! Bedankt voor je snelle reacties!
      groetjes, Lies

      Verwijderen
  8. Sorry Annemiek, hier ben ik weer! Te snel gezegd dat ik het snap... Dus na toer 11 doe ik 5 vasten in 1steek, en dan volg ik toer 12. Maar dan heb je op het eind toch 23 steken, en geen 18? Hoe doe je toer 13 dan? Of sla je bij toer 13 die 5 vasten over, zodat daar een klein staartje te voorschijn komt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, geen 5 v in één steek. In 5 steken 1 vaste. Dan houd je gewoon 12 V. Bij toer 13 niets overslaan. Begrijp je het?

      Verwijderen
  9. Heel enthousiast ben ik begonnen met Eend, maar ik loop vast :( en volgens mij op hetzelfde punt als Lies.

    Bij toer 12 heb ik 2 v van rij 11 over. Aan het eind van toer 12, kom ik op een totaal van 16 v. Inmiddels ben ik zelf aan het puzzelen (maar het patroon-aanpassingstalent heb ik niet echt meegekregen, dus ik ben er nog niet helemaal uit).

    Toer 12 doe ik als volgt: in de eerste 5 v maak ik in elk 2v, dan 4 v en daarna nog 2v in de volgende v. De overgebleven 2 v (want 5v+4v+1v=10v, maar na toer 11 heb je er 12) krijgen van mij ook 1 v.

    Als ik tussen toer 11 en 12 nog 5v extra doe (1v in 1v), dan komt de staart aan de zijkant. De eerste keer had ik hem aan de voorkant.

    Wat doe ik fout? Ik vind ze zo onwijs leuk en wil je dan ook hartelijk bedanken voor de leuke patroontjes. Ze komen in een kistje en zijn aan het eind van dit schooljaar, samen met een Duitstalig Kikker boekje (wonen in Tirol) een afscheidscadeautje voor de Kindergarten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Harma,

      Leuk dat je kikker en zijn vriendjes aan het haken bent. Ik denk dat je bij toer twaalf niet meerderd, als ik het zo lees. Bij toer twaalf: haak je in de eerste 5 vasten in elke vasten 2 vasten. De eerste 5 worden er dan 10, en dan haak je verder. En kom je ook bij 18 vasten uit aan het einde van de toer.

      Ik hoop dan het lukt. En anders vraag je maar raak! Succes er mee!!

      Groetjes, Annemiek

      Verwijderen
  10. Dank je wel, Annemiek! Dat is een snelle reactie :).

    Het meerderen heb ik gedaan, alleen blijf ik 2 steken overhouden van toer 11. In toer 12 gebruik ik volgens het patroon, volgens mij, maar 10 v van de 12 die ik heb (5x meerderen, 4v, 1 keer meerderen = 10v).
    Hierboven in een van je antwoorden noem je 5 extra v tussen toer 11 en 12, maar moeten die er dan nog tussen?

    Anders puzzel ik nog een beetje door hoor! Net als iemand hier boven ook schrijft, je plaatst de patronen gratis, ik wil ook niet miepen :).

    Groetjes, Harma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Toer 12 is inderdaad niet helemaal duidelijk. Na wat puzzelen ben ik er uit gekomen.
    5 keer meerderen, 4 vasten, 1 keer meerderen (16 v ipv 18) daarna klopt het weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Alvast bedankt voor de leuke patronen heb alleen een vraag over de voet van eend. Moet er niet meer lossen gehaakt worden op de foto lijkt de voet langer dus ipv 8 bijv 18?

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...